Organizm, którego zegar okrężny wykazuje regularny rytm odpowiadający sygnałom zewnętrznym, jest rzekomo porwany; tak ustalony rytm utrzymuje się nawet wtedy, gdy sygnały zewnętrzne nagle znikają. Jeśli porwany człowiek zostanie odizolowany w bunkrze z ciągłym światłem lub ciemnością, będzie nadal doświadczał rytmicznych wzrostów i spadków temperatury ciała i melatoniny, w okresie nieco przekraczającym 24 godziny.

Nowoczesne łóżko – łóżko z palet

Naukowcy odwołują się do takich warunków jak swobodna praca rytmu okołodobowego. W warunkach naturalnych, sygnały świetlne regularnie regulują ten okres w dół, tak aby lepiej odpowiadał dokładnym 24 godzinom dnia Ziemi. Zegar wywiera stały wpływ na organizm, powodując sinusoidalną oscylację temperatury ciała pomiędzy około 36,2 °C a 37,2 °C. Jądro suprachiasmatyczne samo w sobie wykazuje wyraźną aktywność oscylacyjną, która wzmaga się w ciągu subiektywnego dnia (tzn. część rytmu odpowiadającego porze dziennej, dokładnej lub nie) i spada do niemal niczego w nocy subiektywnej. Stężenie kortyzolu w jądrze suprachiasmatycznym ma bezpośrednie połączenie nerwowe z gruczołem szyszynowym, które nocą uwalnia melatoninę hormonu. Więcej o nowoczesnym łóżku w tekście: Łóżka tapicerowane z oferty New Design od A do Z.

nowoczesne łóżko z zagłókiem tapicerowanym kupowanieNowoczesne łóżko w wersji eko

Wydzielanie prolaktyny obwodowej rozpoczyna się późnym popołudniem, zwłaszcza u kobiet, a następnie jest zwiększane przez wydzielinę spowodowaną snem, by osiągnąć szczyt w środku nocy. Rytm obwodowy wywiera pewien wpływ na nocne wydzielanie hormonu wzrostu. Rytm okołodobowy ma wpływ na idealne rozłożenie w czasie tego epizodu. Sypialność wzrasta w nocy. Sypienie REM występuje częściej podczas minimalnej temperatury ciała w cyklu cyrkadycznym, natomiast spanie wolnofalowe może wystąpić bardziej niezależnie od czasu okołodobowego. Na wewnętrzny zegar cyrkulacyjny ma głęboki wpływ zmiany w świetle, ponieważ są to jego główne wskazówki co do czasu.

Nowoczesne łóżko – różne wzory pościeli

Narażenie na działanie nawet niewielkich ilości światła w nocy może hamować wydzielanie melatoniny, zwiększać temperaturę ciała i zdolności poznawcze. Krótkie impulsy światła, we właściwym momencie cyklu cyrkulacyjnego, mogą znacznie „zresetować” zegar wewnętrzny. Szczególnie niebieskie światło wywiera najsilniejszy efekt, powodując obawy, że korzystanie z mediów elektronicznych przed łóżkiem może zakłócać sen.

Współcześni ludzie często znajdują się w stanie odsechronizowania od wewnętrznego zegara cyrkadowego ze względu na wymagania związane z pracą (zwłaszcza nocne zmiany), podróże na duże odległości i wpływ uniwersalnego oświetlenia wewnętrznego. Nawet jeśli mają dług snu lub czują się senni, ludzie mogą mieć trudności z utrzymaniem snu w szczytowym momencie swojego cyklu okołodobowego. Odwrotnie mogą mieć trudności z przebudzeniem się w korytku cyklu. Zdrowa, młoda dorosła osoba porwana na słońcu zasypia (w ciągu roku) kilka godzin po zachodzie słońca, doświadcza temperatury ciała minimum 6AM i budzi się kilka godzin po wschodzie słońca.